Tuesday, March 17, 2015

Resepi Sri Kaya Karamel

tried this recepi and it works wonderfully delicious. Tapi lenguh tangan laa nak kacau to avoid sticking to the pan.

source: http://www.tiffinbiru.com/2014/04/resipi-seri-kaya.html





BAHAN-BAHANNYA :-)
3 biji telur gred A (gred B pun boleh)
300 ml pati santan (kalau dapat guna santan segar)
240 gram gula halus (guna 180 gram sahaja)
2 helai daun pandan, disimpul
60 gram gula pasir*
130 ml air panas*(*untuk gula hangus @ karamel)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Masak gula pasir hingga cair dan keperangan, pastikan jangan sampai gelap, nanti pahit. Kacau sentiasa semasa memasak karamel. Kemudian tuangkan air panas, berhati2 semasa menuang , kerana ia akan memercik. Tuang hingga habis, kacau hingga sebati dan sejukkan.
  2. Dalam satu bekas, masukkan telur dan gula halus, kacau rata dengan whisk hingga gula larut. Tuang santan dan karamel yang telah sejuk tadi. Kacau hingga semua sebati. Tapis bancuhan tadi.
  3. Tuang ke dalam periuk, masukkan daun pandan. Masak dengan api sederhana dan kacau sentiasa hingga bancuhan kelihatan pekat. Kecilkan api, dan terus mengacau hingga ia kental, kurang lebih 1 jam. Tutup api.
  4. Keluarkan daun pandan. Isi kan seri kaya tadi ke dalam botol yang bersih (sebelum tu, botol dicuci, rebus dalam air panas 5 minit dan toskan hingga kering, begitu juga dengan penutup botol). Biar seri kaya betul2 sejuk sebelum ditutup. Boleh hidangkan bersama roti dan sebagainya. Dan simpan dalam peti sejuk untuk memanjangkan jangka hayat seri kaya....Selamat mencuba!!...
    makan dengan pancake honey

No comments:

Post a Comment